Evelien Pullens

   

 

 

English
Recensie
Power of puppetry in India
Terug

Sinds 2003 werk ik regelmatig als docent, regisseur of reisleider in India. Als Theatre Ambassador van Theatre Embassy initieerde ik een project bij theatergroep Badungduppa in Noordoost India Assam, en een project in Honduras. Ik gaf les en regisseerde op de National School of Drama in Bangalore, theater Rangayana in Mysore en Ninasam in Heggodu.
De Kattaikkuttu Jeugdtheaterschool in Tamil Nadu ondersteun ik inhoudelijk en organisatorisch vanuit de Nederlandse stichting Kalai Manram en met bijna jaarlijkse bezoeken. 

Reisleider en leraar van de Indiareis CLI 2015, 2017, 2019
Gebaseerd op mijn eigen reiservaring in India stelde ik 3 reizen samen met een afwisselend palet aan ervaringen voor studenten van het Centum voor Leven en Intuitie. Er zijn krachtige energieplekken in Zuid India, waar al eeuwenlang pelgims naar toe trekken om contact te maken met aarde en kosmos. In onder andere Madurai, Kanyakumari, Tiruvannemelai, Tirupati en Hampi markeren grootse tempels die nog steeds gebruikt worden op deze vibrerende plekken. We vinden niet alleen energie in de aarde en de stenen, maar ook in de natuur, de mensen en dieren. Iedere ontmoeting laat weer iets zien over leven. We krijgen een theatraal welkom op de Kattaikkuttu Gurukulam, een NGO waar ik regelmatig gewerkt heb en ook de reisgroep als vrienden onthaald worden.  De groep is gelukkig, veranderd en vol levenslust aan het eind van de reis.
 

'Stonesoup' India 2011

Kindervoorstelling van de National School of Drama. Regie Evelien Pullens.
Het stuk 'Stonesoup' speelde op 10,11,12 en 30 augustus 2011 in Bangalore
, India.
In september is er een tournee langs scholen in Zuid India.

Met 20 studenten van de National School of Drama, Zuid India, maak ik in juli-augustus 2011 een jeugd-theatervoorstelling die zowel komisch en filosofisch is. Het publiek maakt de repetitie mee van een stuk waarin hongerige reizigers met behulp van een magische steen soep koken. De repetitie wordt verstoord door de vragen van de dochter van de regisseur en door een circusachtige theatergroep met een aap, een goochelaar, een vrouw zonder hoofd en een regisseur die zijn stem kwijt is. Er worden filosofische vragen gesteld: Wie ben ik? Hoe ver zijn de sterren? Wat is verantwoordelijkheid? We speelden met succes voor kinderen uit de krottenwijken en theatercritici. Beiden waren enthousiast.

Soul Tree India 2011
Research-project over de relatie Natuur en Theater

Van 17-28 augustus 2011 werk ik met regisseur Sukra en de acteurs van theatergroep Badungduppa in Assam, India. 

Voor het eerst trekken de acteurs van Badungduppa de dichte groene jungle in om theater te maken. Ze klimmen in bomen, zingen en improviseren. Vanuit de aarde omhoog kronkelend met hun met modder besmeerde lichaam, worden ze 'één met de rotsen. We brengen bladeren, zaden en takken mee terug naar het dorp, waarmee we poppen maken zonder een druppel lijm, zonder naald en draad, zonder hamer en spijker. De workshop gaat niet alleen over het verkennen van materialen en ruimte. Ik zoek ook naar de innerlijke communicatie met de natuur en hoe dat theater kan inspireren. 

 

Comparsa Honduras, 2010

Samen met Monique Riphagen en Roderik Sommerdijk bouw ik in opdracht van Theatre Embassy met jongeren van theatergroep Arte Accion aan grote poppen en objecten voor een parade. Door politieke onrust zijn de straten in hoofdstad Tegucigalpa onveilig geworden. Een parade zal vrolijkheid en positiviteit in de samenleving brengen. Voor verschillende jongeren was het de eerste keer dat ze de kans kregen aan een creatief project mee te doen.

 

Power of puppetry, Assam. India

2008/2009 Theatre Embassy

Ik werkte, in samenwerking met Theatre Embassy, met jonge acteurs van verschillende stammen en staten in Noordoost India om hen op te leiden in poppenspel en hen middelen aan te reiken om hun stem te laten horen. De workshops worden gegeven in het dorp Rampur midden in de jungle, gebied van de Rabha-stam. In het noordoosten van India is sinds 50 jaar een burgeroorlog aan de gang. Mensen leven  in angst en onzekerheid. De angst en de hoop hebben we weergegeven in de poppen en de uiteindelijke voorstelling. Meer info bij projecten.

“ ‘ Bijuli’ is a wonderful work of theatre. Very imaginative, powerful and evocative. It was so moving to see those young actors from the North-East. They performed with such passion, commitment and power. You deserve our gratitude for having enabled them to do so. And I learned and relearned things about the theatre, as I was seeing the performance. ‘ Bijuli’ reaffirmed my faith in the power of theatre and renewed it.

Keep coming back, Evelien. You are an adopted daughter of India, and a world citizen, as much as a daughter of Holland.

With warm regards, Raghunandana

2006 RANGAKISHORA, MYSORE, Karnataka    Recensie
Regie jeugdvoorstelling ' Kathegala Kanaji',  'Grandmothers story storeroom.' 
In India zijn jeugdtheater en poppenspel een nog bijna onontgonnen terrein. Ik maakte met een groep enthousiaste acteurs een baanbrekende voorstelling,  volgens Indiase begrippen  Het stuk gaat over Tvqueen, een koningin,die alleen maar tv kijkt totdat ze een op een dag een oudere vrouw een verhaal hoort vertellen en razend enthousiast wordt over live-vertellen. Ze stuurt ze haar knecht naar de plek waar grootouders de verhalen halen..... 

2005 Kattaikkuttu Sangam, Kancheepuram, Tamil Nadu
Ik maakte samen met Kattaikkuttu regisseur P. Rajagopal en vormgeefster Christa ten Brinke de voorstelling Parkadel - the Milky Ocean met studenten van de Kattaikkuttu School, waarin het traditionele theater in een moderne regie wordt gebruikt en onderzoek wordt gedaan naar de ontwikkeling van deze theatervorm.